En intressant fråga ur producentperspektiv är hur du förhåller dig till AI idag när det gäller exempelvis rättigheter vid inköp av manus, musikkomposition och det som påverkar den kreativa processen inom en produktion: är AI ett hot, en möjlighet eller något annat?
Inte ett hot ännu så länge på teatern, hoppas jag förutom manus och musik såklart. Men jag är såklart rädd för att vi kommer att bli påverkade av det. Jag är annars extremt analog så jag hoppas att jag kommer att förhålla mig till att det finns en människa bakom pennan. Det är ju visserligen inget jag vågar lova, för rätt vad det är så dyker det upp något sinnessjukt bra och som kan drabba hjärtat och skrattgroparna även om det kommer från ett artificiellt jobb. För det kommer säkert att komma.
Men så länge det finns riktiga människor som skapar så kommer jag att använda mig av riktiga människor. Kanske mest för manus och musik: det är en pågående process där vi ändrar hela tiden och det händer något när man sitter i möten under skapandeprocessen. Som när jag, Edward af Sillén, Daniel Rehn och Fredrik Kempe åkte iväg på skrivarcamp i 2 ½ dag enbart för att komma åt en känslig punkt vid ett tillfälle i musikalen Änglagård där Tommy Körbergs karaktär Gottfrid skulle brista ut i sång. Där satt vi och delade olika livsöden med ömsom skratt och ömsom tårar och de delarna är av kött och blod och kan aldrig ersättas av AI. Och vi kom fram till något fantastiskt vackert, tycker jag. Jag hoppas att någon påminner mig om 10–20 år vad jag sa idag om AI och att jag står på samma plattform då som nu.
Slutligen vill jag bara tillägga, om det inte har framgått redan, att jag tycker att teater äger en såååå speciell magi. Varje kväll är unik, skådespelarnas spott flyger ur munnen, vi andas samma luft och vi kan nästan känna doften av våra ikoner till aktörer på scenen. Alla jobbar precis och precist här och det är live och oåterkalleligt, kväll efter kväll åker exaktheten i små steg till höger eller vänster i en symbios mellan alla som jobbar framför och bakom scenen tillsammans med publiken. Där skapar man något unikt som aldrig kommer tillbaka, kväll efter kväll om än det är nästan samma som igår eller imorgon. Och aktörerna får avslutningsvis och förhoppningsvis lönas med en öronbedövande applåd av den hänförda publiken. Det minnet kan varken läggas ut på sociala media eller tas ifrån oss, utan den upplevelsen tar vi med oss i vår mänskliga innerficka att klappa på, dela med sig och minnas! Här stannar jag därför en bra stund till.