Bakom Kulisserna med Owe Sandström

28 januari 2025

Renässansmänniska kallas en kulturpersonlighet med en utåtriktad läggning, kunskapstörst, med breda kunskaper och många talanger. Och det är nog det enklaste sättet att presentera en så mångfacetterad person som Owe Sandström - zoolog och klädskapare, lärare, krögare, guide på safariresor… och mycket mer!

Vad är du aktuell med nu?

-       Jag ska till Abba-museet och guida och berätta om kläderna ett antal gånger framöver, säger Owe. Till exempel Postkodslotteriet har köpt en kväll där jag ska medverka. Jag finslipar också på det sista på Östermalmshallens julinredning. Jag öppnade min tomteverkstad redan i november och började arbeta med dekoren. Det blir så fint med en blandning av rött och grönt med bara julklockor och kulor med tjocka granrisgirlanger med röda sidenband - allt återanvänds år efter år, allt enligt traditionen.

Under julhelgen arbetade Owe också med restaurang Motorverkstan på Djurö med dekor och inredning och alla arrangemang under adventhelgerna. När restaurangen är öppen på sommaren kan barnen låna håvar och fånga fisk vid bryggan medan föräldrarna sitter och äter. Fiskarna kan barnen sen släppa ner i ett akvarium som Owe har ordnat till restaurangen- naturvetenskap i dess enklaste form samtidigt som föräldrarna får en stunds lugn och ro!


Owe Sandström är ständigt i farten med olika projekt och arbetsuppgifter. Vi träffar Owe på Haga Ocean där han arbetar som zoolog och guide.
Vi får en visning av museet med alla spännande invånare: stora blåa jättefjärilar, fjäril med uggleögon på vingarna, giftgrodor som inte är giftiga då de inte får giftig kost här, olika sorters insekter som blir mat åt andra djur, vackra blommor, lianer och mycket mer som sammantaget bildar ett ekosystem.

Cirkusdjuren i Härnösand väckte hans djurintresse

Intresset för djur väcktes tidigt hos Owe. Som barn samlade och vårdade han igelkottar, fågelungar och insekter på tomten i Härnösand. När så en cirkus kom dit bad han att få hjälpa till mot en gratis biljett och fick för första gången se vilda djur som elefant, zebror och lejon i verkligheten. Där och då bestämde han sig för att arbeta med djur när han blev vuxen.
Efter gymnasiet läste Owe sju år på Uppsala universitet: främst zoologi men också botanik, naturgeografi, kulturgeografi, marinbiologi, limnologi (sötvattensbiologi), genetik, pedagogik, hygien, konservator och meterologi!

Parallelliteten med alla hans olika intressen i Owes liv har alltid funnits där. Att ständigt göra olika saker; varför inte?

- När någon frågat så gör jag det, varför inte? säger Owe. Som mitt ordspråk har jag ”Bejaka mångfald och bekämpa enfald”. Och det gäller i allt.

Under studietiden tog Owe några kurser i flamenco, polonäs och wienervals och uppträdde med både dans och sång med gruppen Phontrattarna och Staffan Göthe. Det var till ett uppträdande där på Norrlands Nation som hans dåvarande fästmö och danspartner Kerstin Ljunglöv sa att hon inte hade något att ha på sig. Owe fick en gammal klänning av sin mamma som han sydde om till Kerstin. Och där väcktes ett nytt intresse!

En ny karriär tar fart

Owe tog på sig fler och fler kostymuppdrag. En dag hörde dåvarande chefen för Berns, Olle Edlund, av sig. Han hade sett Owes verk och frågade om Owes ville skapa kostymer åt Berns shower. Så Owe anställde några sömmerskor och öppnade ateljé hemma i våningen på Östermalm i Stockholm. Tidiga morgnarna kom sömmerskorna och sydde upp kostymer efter Owes skisser, medan Owe åkte till sitt dagliga arbete som lärare på Spånga Gymnasium där han kom att arbeta i 43 år.

1973 gjorde Owe kostymerna till Claes af Geijerstams och Göran Fristorps framträdande i svenska Melodifestivalen med ”Sommarn som aldrig säger nej”. Owe ville sy in belysning i kostymerna men då detta var innan LED-belysning fanns, använde han istället modelljärnvägsbelysning.

- Tävlingsledningen tyckte att belysningen blev för mycket av gimmick och de fick inte tända lamporna under sitt uppträdande, berättar Owe. Men så vann de och då gick det bra!

Anni-Frid Lyngstad tyckte mycket om af Geijerstams och Fristorps kostymer och frågade Owe om han ville skapa kostymer till Festfolket, som ABBA hette då, vilket han gärna gjorde.

Så gott som alla kostymerna kan i dag ses på ABBA-museet eftersom Owe sparade dem efter att ABBA hade splittrats. Det finns några kostymer som Owe tar fram vid speciella tillfällen och det är de som av olika orsaker aldrig användes. Owes kostymer är idag både pop- och dräkthistoria med sin speciella stil och som var en del i ABBAs globala framgång.

Flexibilitet i kostymerna viktigt

Owe har en speciell känsla för hur dansare och artister behöver röra sig. Kostymerna och dräkterna måste vara smidiga och flexibla. I 15 år designade han exempelvis kostymerna för Cullbergbaletten och till de manliga striptörshowerna på dåvarande Bacchi Wapen i Gamla Stan i Stockholm.

Owe fick allt fler och vitt skilda slag av designuppdrag.1993 lärde Owe känna Hasse Wallman, som startat Wallmans Salonger där serveringspersonalen också uppträdde för gästerna. Hasse Wallman var en skicklig ryttare och svensk mästare i fälttävlan. I England betyder Horse Show att hästens egenskaper visas upp i fem grenar: hoppning, fyrspannskörning, dressyr, fälttävlan och islandshästar/tölt. Det bygger på ett strikt uppträdande i de olika disciplinerna men som den showmänniska Hasse Wallman var så ville han utveckla tävlingen med fler inslag av show. Hasse bjöd in Owe till ett möte med Svenska Ridsportförbundet på deras kontor på Sandhamnsgatan på Gärdet. Owe arbetade just då med Golden Skate Roller Disco Show som bland annat uppträdde med gruppen Village People vid deras Sverigesturné.
 - På den tiden var jag bara 40 år så jag åkte till mötet på rullskridskorna med knäskydd och benvärmare från showen, berättar Owe. Där satt ledningen i sina Louis Vitton-jackor och stirrade när jag kom in.

Hasse Wallmans presenterade Owe som ”Owe Sandström som kan allt om djur och vi har tänkt köra Sweden Horse Show i Globen med elitryttare Wiveka Schenholm i en stor härlig klänning med hatt sjungandes ”Willkommen, Bien Venue, Welcome”.
Den förbluffade ledningen förstod först inte vad Owe menade. Shower med plymer på hästar och människor var likställigt med cirkus för dem. Men succesivt förstod och accepterade de fantastiska idéer och shower som Owe sedan kreerade.

Skapade av ca 300 kostymer per år till Sweden International Horse Show

I över 30 år regisserade och designade Owe Sandström Sweden International Horse Show, med ett nytt tema varje år vilket innefattade 300 kostymer varje år.

Varje år valdes ett tema för hela showen och för kostymerna: till temat Lilla Sjöjungfrun bar ryttarna sjöjungfrukostymer; till Moulin Rouge-temat bar Shetlandsponnysarna can-can-kjolar på schabraken och stora nätstrumpor på hästbenen. Inspirerat från filmen Cabaré bar ryttarna dragshowkostymer när de red in till melodin ”Two Ladies” med sulkykusken som likt konferenciern i filmen bar frack med två ryttare på sidan iförda guldkjolar.

Ett år hämtades inspirationen från Star Wars där både ryttarna och ponnysarna bar Storm Trouper-kostymer i Horse Wars under devisen ”May the Horse be with you”.

Ett annat år var tema inspirerat från filmen ”Trollkarlen från Oz” som blev ”Trollkarlen från Horse”. Astrid Lindgrens sagor användes också som inspiration som exempelvis Emil som hissade upp Ida i flaggstången och Karlsson på taket som flög i luften efter en häst.
Ett år kom en ung vitklädd Peter Jöback inridande som en vit prins på en vit häst, sjungande ”I’m dreaming of a white Christmas”. Owe ordnande också så att tomten ett år kunde flyga i väg med sina renar med hjälp av ett tryckaggregat och en eldkastare vilket blev en häftig effekt. För Owe använde gärna specialeffekter för att belysa dräkterna. Dels för effekten i sig, dels för att kostymerna ska synas ordentligt var du än sitter i arenan.

- En stor effekt blev det när vi ett år accentuerade hästens form med ljusslingor på gummibastråd inbyggda i manen och vidare längs med ryggen och benen, säger Owe. Teknikern El-Nisse ordnade åtta hästkostymer med denna belysning. På en given signal släcktes allt annat i Globen och i stället tryckte ryttaren på en knapp på hästens kostym och det enda som lyste i mörkret var konturerna av de åtta travande hästarna – jublet ville aldrig lägga sig!

… och kostymdesigner för artisteliten i Sverige

Utöver det har Owe designat kläder till så gott som alla popstjärnor. Sverige. Bara för att nämna några; Tomas Ledin, Lill-Babs, Lasse Berghagens sommarshower, Zara Leander, Björn Skifs shower med Blåblus och till Magnus Uggla en blank och plastig svart lack-kostym som innebar att han fick den ”hetaste” turné han någonsin haft. Och Tommy Körbergs kostym till ”Stad i ljus” vid Eurovisionsfestivalen.

Kostymerna till ABBA växte alltid fram i ett samarbete. Tillsammans diskuterade Owe och ABBorna temat, sångerna, en viss färgsättning som exempelvis till minimusikalen ”The Girl With The Golden Hair” i Australien. Björn påpekade att det är en blond tjej det handlar om och Frida är ju rödhårig och bör ha peruk. Så till sången ”I am a marionett” skapade Owe identiskt likadana blonda peruker för Agneta och Frida med invävda paljettslingor så att perukerna syntes också på 150 meters avstånd.
ABBOrna gjorde entré som fyra guldmoln med stora silvervita capeer. Benny slängde av sig sin direkt för han ville ha armarna fria att spela.

- Prio ett var alltid att de skulle kunna dansa och röra sig och inte ha kläder som hämmade deras rörelser, berättar Owe. När vi arbetade sydde vi upp exempelvis provben i toille till Annifrid så att hon skulle kunna bestämma vilken längd hon ville ha på byxan och först därefter syddes kläderna upp i sin helhet.

Kreativa lösningar som inte kostar för mycket

Ett exempel är när Björn Skifs ville att hela hans band skulle göra entré uppklädda i frack och sen byta. Men en frack tar lång tid att ta av sig. Owe föreslog då en ihopsydd frack med blixtlås och bortklippt bakstycke. Frackflugan satt fastsydd på blixtlåset så Björn Skifs och bandet kunde dra ner blixtlåset med flugan och sen snabbt kliva ur fracken.


Lasse Berghagen skulle göra en sång som hette Öl-lala med maracas. Owe föreslog istället ölburkar med ärtor i, iförd en trenchcoat där insidan var behängd med ölburkar. Lasse tog två av ölburkarna och började dansa och sjunga med dem. Till de fyra kvinnorna i baletten sydde Owe runda ölburkskostymer i Lurex med kragar av Pripps Blå.

- Det gäller att finna enkla lösningar för shownummer som kanske bara framförs en kväll, säger Owe. Det går att lägga tid på arbetet men det får inte kosta för mycket.

Ett roligt minne är när Owe arbetade tillsammans med Thorsten Andreassen på uppdrag av banken SEB. Thorsten blev ombedd att skapa en cirkusshow med de 10–12 personerna i ledningsgruppen för SEB. Owe ansvarade för att dekorera scenutrymmet och för att ta fram cirkuskostymer. På festdagen tågade ledningsgruppen in till cirkusmusik tillsammans med flera fanbärare med flaggor. Fanbärarna ställde sig vid sidan av scenen och gungade med flaggorna.

Ledningsgruppen började med att visa en liten pyramid och framförde sen klassiska akrobatiska nummer som exempelvis Strandraggaren, Två-Man-Hög och Svanen. De avslutade den 8 minuter långa showen med att göra en stor pyramid tillsammans.  Jublet från den överraskade och häpna SEB-personalen i publiken tog aldrig slut!

Det låter så enkelt när man kommunicerar det så här: folk tror inte i dagens läge att det kan ha hänt, säger Owe. Är oerhört stolt över att jag är universitetslektor och har inget behov av att stå ut på andra sätt. Jag hade tidigare en öppen mejladress men det formligen regnade in frågor – det visade sig vid en direktsändning att jag har flera miljoner människor i min fan base!

Du som gjort så otroligt mycket i ditt liv. Är det något som är kvar på din Bucket List?

-       Ja, att göra en stand-up-show som Tiggare-Arwe; rapp och fräck i käften! svarar Owe. Tiggarsällskapet vi hade och uppträdde med på Vaxholms Fästning var fantastiskt! Vi köpte in delar av ett koskelett som jag låtsades äta på men det var fastsatt renskav som jag skar loss bitar av.

Owe menar att han får sin energi av att han alltid haft unga människor omkring sig hela tiden, särskilt under de 43 år som han var lärare på Spånga gymnasium.

-       Det är jobbigt när jag stannar upp och tänker att jag är 80 år, säger Owe. Den ena kompisen efter den andra går bort: när är det min tur? Naturvetare-Owe vet att kroppens slits och organen åldras. Men jag är väl dum nog att inte inse mina begränsningar!

Text: Åsa Wallberg
Foto: Thorsten Andreassen

Funnybones samarbetar med Owe Sandström. Har du idéer så utveckla den tillsammans med Owe Sandström och oss för en hel unik upplevelse för dig och dina gäster!


Klicka här för att boka en 70-talsfest med ABBA-feeling!