Timing på scen är som fotboll och Zlatan på plan
- Komikern Lennie Norman sa en gång att jämföra humor är som att jämföra orgasmer: de är olika för olika människor, säger Claes, som är noga med att poängtera att det är Lennie som har sagt detta och inte han.
Claes har ett högt tempo när han spelar en föreställning då han anser att en saggig skådis eller en komiker som inte längre sätter skämten är tråkig att titta på. Många får för sig att man går in för att vara rolig men det ska man inte göra: man ska spela sin roll och då blir det roligt menar Claes. Det är ett enormt arbete som ligger bakom när det ser ut som om man bara går upp och gör något.
- Jag är pedant när det gäller mitt yrke och vid repetitionerna, berättar Claes.
Det är inte det att jag alltid vet bäst, men jag har en känsla för hur jag vill ha det.
Samma exakthet och timing måste finna i en dramatisk pjäs, det kan variera på några hundradelars sekund. Tanken hindrar alltid; så fort du börjar tänka blir du spänd och nervös och förlorar skämtet.
- Du måste vara noggrann, måste koppla bort intellektet som komiker, anser Claes. En koreograf, dansare och komiker ligger närmare varandra yrkesmässigt och processmässigt. Koreografi är en karta för vad dansaren ska göra men dansaren måste dansa dans, inte kartan. För en komiker kommer det roliga när du slutar tänka.
Timing på scen är troligtvis detsamma som i fotboll menar Claes och nämner Zlatan som inte tänker när han spelar utan bara gör det.
- Jag är inte medveten om att jag har timing, jag har förmodligen lärt genom åren, säger Claes som kan överraska sig själv med att bara vara.
Claes bodde i Stockholm under några år och spelade på Rival med några föreställningar.
- Stockholm är mer av en karriärstad och då blir man lite mer ängslig. Min publik bor utanför Stockholm. Jag räknade ut att det bor 8 miljoner utanför Stockholm och det räcker för mig, säger Claes som idag bor i Barsebäck.
Du nämnde tidigare att det är bättre för en show med kvinnor i publiken men hur är det med återväxten med kvinnliga komiker på scen?
- Det finns nya duktiga kvinnliga komiker men jag tror att det var friare för kvinnliga komiker förr, när Ulla Skog, Babben Larsson och Suzanne Reuter debuterade, säger Claes. Idag är det mer press på de kvinnliga komikerna. De representerar ett ställningstagande och ska skämta om "rätt" saker och får inte eller vågar inte vara fula när de skämtar.
- Samtiden och tiden vi lever i skapar en hel del neuroser då de kvinnliga komikerna ska representera mer än sig själva, säger Claes. Jag kan inte bedöma vad som är roligt alla gånger men om man ser på komiker som exempelvis Babben Larsson och Anna-Lena Brundin så har det inte kommit fram någon liknande som dem i dag.
- Tänka rätt hela tiden är inte bra för en komiker, avslutar Claes. Vi ska sticka hål på ballongerna, inte blåsa upp dem.